Lipiec 10, 2019

Logo wektorowe czy rastrowe? Jakie są różnice?

Dlaczego Twoja marka potrzebuje wektorowe logo?

Wartość logo wektorowego sprowadza się do dwóch części: elastyczności i skalowalności. Logo wektorowe są elastyczne, ponieważ mogą być konwertowane do niemal dowolnego zwykłego formatu obrazu rastrowego (jpg, png, gif, tiff itp.). Logo wektorowe są również skalowalne pod względem wielkości, dzięki czemu można je powiększać tak, aby pasowały do ​​wielkopowierzchniowego baneru reklamowego lub zmniejszały się do rozmiaru wizytówki bez utraty jakości.

Grafika wektorowa a grafika rastrowa

Istnieje wiele formatów grafiki rastrowej i każdy z nich posiada mocne i słabe strony. Prawdziwa zaleta grafiki wektorowej nad grafiką rastrową jest oczywista, gdy obraz jest skalowany większy niż jego oryginalny rozmiar. Na przykład:

logo wektorowe i rastrowe różnice

Zwróć uwagę, że jakość formatu wektorowego jest zachowana, ponieważ jest powiększona, podczas gdy format rastrowy wygląda okropnie i jest spikselizowany.

Grafika rastrowa może być zmniejszana pod względem rozmiaru i zazwyczaj zachowuje swoją jakość. Gdy zaczniesz zwiększać rozmiar grafiki rastrowej, jakość dramatycznie spada i będziesz miał rozmytą wersję swojego logo. Jest to powszechny problem i jest krytycznym powodem, aby twoje logo było w formacie wektorowym.

Za każdym razem, gdy wymagana jest wersja logo rastrowa, użyj wersji wektorowej, aby wygenerować format wyjściowy. Zapewni to absolutną najwyższą jakość i dokładną identyfikację wizualną Twojej marki.

 

Co to jest grafika wektorowa?

Według Wikipedii:

„Grafika wektorowa to użycie prymitywów geometrycznych, takich jak punkty, linie, krzywe, kształty lub wielokąty, które są oparte na wyrażeniach matematycznych, aby reprezentować obrazy w grafice komputerowej.”

To dość skomplikowane wyjaśnienie, ale w skrócie, grafika wektorowa wykorzystuje matematykę, umożliwiając skalowanie dużych lub małych elementów bez utraty jakości. Istnieje kilka formatów plików grafiki wektorowej, ale najczęściej używane do projektowania logo to:

EPS (Encapsulated PostScript): Format EPS firmy Adobe jest najczęściej używanym formatem grafiki wektorowej. Jest to standardowy format wymiany dla branży drukarskiej i jest dobrze obsługiwanym formatem eksportu z oprogramowania grafiki wektorowej. Marki powinny zawsze mieć swoje logo w formacie EPS.

AI (Adobe Illustrator Artwork): macierzysty format Adobe Illustrator to AI, która jest zmodyfikowaną wersją formatu EPS. Format AI jest dość powszechny, ale jest mniej uniwersalny niż format EPS. Jeśli masz wersję AI swojego logo, upewnij się, że posiadasz również wersję w formacie EPS, która obejmuje Twoje bazy.

SVG (Scalable Vector Graphic): SVG to standard grafiki wektorowej W3C. SVG zyskuje na popularności, ponieważ nowoczesne przeglądarki zwiększają wsparcie dla tego formatu. SVG staje się coraz ważniejsza, ponieważ różne rozdzielczości ekranu, które strony muszą obsługiwać, wciąż się poszerzają. Wykorzystując SVG, projektanci mogą obsługiwać niemal każdą rozdzielczość ekranu bez obawy o pogorszenie jakości. Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat SVG, przejdź na oficjalną stronę SVG

Aby być bezpiecznym, marki powinny zawsze mieć dostęp do wersji EPS swojego logo. EPS jest najczęściej akceptowanym i obsługiwanym formatem grafiki wektorowej dla marek.

 

Image result for vector raster

Obrazy rastrowe osadzone w grafice wektorowej

Obrazy rastrowe mogą być osadzone w grafice wektorowej, ale całkowicie eliminuje cel posiadania logo wektorowego. Na przykład zdjęcie można zapisać wewnątrz EPS i wykorzystać jako teksturę lub efekt w logo. Może to wyglądać dobrze w niektórych sytuacjach, ale w końcu marka będzie musiała skalować logo większe niż oryginalna rozdzielczość rastra, a zniekształcenia będą występować. Najlepiej projektować inteligentnie i pozostawać w możliwości grafiki wektorowej. Nigdy nie umieszczaj obrazów lub grafiki rastrowej w swoim logo.

Bez wektorowego logo marka w końcu znajdzie się w sytuacji, w której ich logotyp zawiedzie, a radzenie sobie z nim będzie kosztowne, frustrujące i czasochłonne. Rozwiąż problem, zanim go napotkasz, upewniając się, że zawsze masz swoje logo w formacie wektorowym.

Jeśli potrzebujesz pomocy z projektem graficznym, zgłoś się do nas. Chętnie pomożemy.

Spodobał Ci się ten wpis?
Dodaj ocenę
Lipiec 31, 2019
Najlepsze darmowe kreatory i generatory logo 2019

Znalezienie najlepszego kreatora logo ma zasadnicze znaczenie dla stworzenia dobrze wyglądającego logo, które jest idealne do budowania firmy i znakowania […]

Lipiec 25, 2019
Trendy w projektowaniu logo 2019

Nowy rok oznacza nowe początki, więcej możliwości, a co najważniejsze: nowe trendy w projektowaniu logo w 2019. Aby dostać się […]

Lipiec 24, 2019
Znaczenie logo dla Twojej firmy. Dlaczego go potrzebujesz?

Co to jest logo? Logo to połączenie tekstu i obrazów wizualnych, które służą dwóm celom. Mówi ludziom nazwę firmy i […]

Lipiec 10, 2019
Logo wektorowe czy rastrowe? Jakie są różnice?

Dlaczego Twoja marka potrzebuje wektorowe logo? Wartość logo wektorowego sprowadza się do dwóch części: elastyczności i skalowalności. Logo wektorowe są […]

Najnowsze wpisy:

Najlepsze darmowe kreatory i generatory logo 2019

Znalezienie najlepszego kreatora logo ma zasadnicze znaczenie dla stworzenia dobrze wyglądającego logo, które jest idealne do budowania firmy i znakowania […]

Czytaj
Trendy w projektowaniu logo 2019

Nowy rok oznacza nowe początki, więcej możliwości, a co najważniejsze: nowe trendy w projektowaniu logo w 2019. Aby dostać się […]

Czytaj
Znaczenie logo dla Twojej firmy. Dlaczego go potrzebujesz?

Co to jest logo? Logo to połączenie tekstu i obrazów wizualnych, które służą dwóm celom. Mówi ludziom nazwę firmy i […]

Czytaj
Logo wektorowe czy rastrowe? Jakie są różnice?

Dlaczego Twoja marka potrzebuje wektorowe logo? Wartość logo wektorowego sprowadza się do dwóch części: elastyczności i skalowalności. Logo wektorowe są […]

Czytaj
tanie logo ozdobatanie logo ozdoba 2

Zaprojektujmy Twoje
 Super Logo już dziś!

Zamów logotanie logo ozdoba 3
Skontaktuj się z nami
Pracujemy od poniedziałku do soboty w godzinach 10:00 - 19:00
+48 450 021 100

[email protected]

cartphone